donderdag 2 september 2010

Verruim je horizon met Alphen in de Wolken

Misschien komt het door de enorme donkere dagen en slagregens van de afgelopen weken, opeens zag ik deze week steeds maar als ik buiten was hoe prachtig mooi en bijzonder wolkenluchten eigenlijk zijn. Het kan natuurllijk ook komen doordat ik nu weer ECHT iedere dag op de fiets stap en doordat ik buiten ben  ook meer zie. Wolkenformaties boven de Zegerplas, prachtige stapelwolken boven de weilanden richting Ter Aar. Ik merkte dat alleen al het opmerken van de schoonheid van die beelden me energie gaf en dat ik samen met de kinderen enthousiast werd over het fotograferen, we plezier beleefden. Verder fietsend mijmerde ik door over schoonheid, wolken, grenzen, de wereld....zoals dat (bij mij althans) gaat als ik fiets of loop. Wat sta ik weinig stil bij wat er allemaal al is, wat geeft het energie om bewust even aandacht te hebben voor wat er allemaal aan moois is om te ervaren. Natuurlijk is er veel wat niet in orde is en zorgen baart: kredietcrisis, milieuprobelemen, overstromingen, aardbevingen oorlogen en geweld...De kranten staan daar iedere dag vol van.
Toch houd het me al langer bezig dat al dat nieuws over de negatieve kanten van ons leven op deze planeet ook juist maakt dat we heel erg in dat beeld blijven zitten van tekort, gebrek, tegenstellingen en zorgen. Ik wil niet ontkennen dat dit er ook allemaal is, ik ben niet naief, er is oorlog en er is honger en er zijn natuurrampen. En ik heb het hier in Nederland behoorlijk goed. Het valt mij echter steeds meer op dat kranten en nieuwszenders met name achter het slechte nieuws aan gaan en dat er in verhouding maar zo weinig aandacht is voor wat er goed gaat. Positieve intitiatieven, vernieuwende projecten, meevallers, samenwerkingen en ga zo maar door. Het is er allemaal en er is in de grote media zo weinig aandacht voor. Ik besef steeds meer dat je zelf kunt kiezen waar je je aandacht op richt en dat de nieuwe media ieder individu (mits in bezit van computer natuurlijk) in staat stelt zelf zijn beeld van de wereld samen te stellen. Door ander nieuws zelf op te zoeken en door het zelf de wereld in te zenden. Ik vond de wolkenluchten in en om Alphen (waar ik toevallig woon en werk) een mooi beeld voor de onbegrensde mogelijkheden die er zijn om je eigen beeld van de wereld samen te stellen. Vanaf vandaag publiceer ik regelmatig een nieuwe foto, vergezeld van een idee, link naar een inspirerende site, filmpje of blog. Ik hoop op veel reacties zodat via deze blog ook ideeen en initiatieven van anderen door gegeven worden en wederzijdse inspiratie ontstaat met als verbindende factor aandacht voor positiviteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten